Jak wysłać Pismo ogólne

Instrukcja opisuje jak podpisać i wysłać poprzez internet pismo do Urzędu Miasta i Gminy, Ośrodka Pomocy Społecznej lub innego podmiotu publicznego. W ten sposób można wysyłać wnioski i pisma, które nie posiadają swojego osobnego formularza na portalach gov.pl, epuap.gov.pl lub biznes.gov.pl.
Poniżej podano instrukcję dla przypadku logowania się Profilem Zaufanym.

  1. Wyszukaj usługę publiczną (sprawę, którą chcesz załatwić), na portalach gov.pl, epuap.gov.pl, a jeśli jesteś przedsiębiorcą na biznes.gov.pl.
    Jeśli usługa ma swój opis i formularz internetowy, np. zameldowanie www.gov.pl/web/gov/zamelduj-sie-na-pobyt-staly-lub-czasowy-dluzszy-niz-3-miesiace czy rejestracja działalności gospodarczej w CEIDG www.biznes.gov.pl/pl/e-uslugi/00_0736_00, skorzystaj z dedykowanego formularza, podpisz go i wyślij przez internet. W takich przypadkach nie należy korzystać z Pisma ogólnego.
  2. Jeśli Twój typ sprawy nie ma swojego formularza możesz skorzystać z tak zwanego Pisma ogólnego do podmiotu publicznego.
  3. Przygotuj wniosek lub pismo na przykład w edytorze tekstów i zapisz, najlepiej w formacie *.pdf. Możesz skorzystać z formularzy, które pobierzesz z Biuletynu Informacji Publicznej. Pamiętaj, że dane w piśmie powinny być czytelne i wyraźne. Plik takiego pisma możesz podpisać elektronicznie osobnym podpisem zaufanym lub kwalifikowanym.
    Treść pisma możesz też umieścić bezpośrednio w korespondencji (bez przygotowywania osobnego pliku), jak opisano poniżej.
  4. W przeglądarce internetowej otwórz stronę usługi rządowej "Wyślij pismo ogólne":
    www.gov.pl/web/gov/wyslij-pismo-ogolne (nowe okno)
  5. Wybierz niebieski przycisk "WYŚLIJ PISMO OGÓLNE".
  6. Zaloguj się poprzez Profil Zaufany, nowy dowód osobisty, bank lub aplikację mObywatel.
  7. Po zalogowaniu się do Pisma ogólnego do podmiotu publicznego wypełnij pola oznaczone gwiazdką *. Możesz dodać załącznik. Poniżej podajemy jak wypełnić kolejne pola (nie przepisuj "" cudzysłowów):
    • Wybierz urząd lub instytucję, do której składasz pismo - wpisz "URZĄD MIASTA I GMINY MUROWANA GOŚLINA" i potwierdź wybierając "URZĄD MIASTA I GMINY MUROWANA GOŚLINA (62-095 MUROWANA GOŚLINA, WOJ. WIELKOPOLSKIE)" z listy.
      W przypadku OPS wpisz i wybierz "OŚRODEK POMOCY SPOŁECZNEJ W MUROWANEJ GOŚLINIE",
    • Rodzaj pisma - wybierz odpowiedni rodzaj składanego pisma. Najczęściej będzie to "Wniosek". W przypadku wybrania "Inne pismo", w polu "Inny rodzaj pisma" wpisz rodzaj pisma,
    • Tytuł pisma – wpisz krótki tytuł odnoszący się do treści pisma, np. tytuł wniosku,
    • Treść pisma – tu wpisujesz właściwą treść pisma do urzędu.
      W przypadku gdy wysyłasz załączniki możesz tu wpisać krótką informację o nich, np. "W załączeniu przesyłam…".
      W tym polu możesz umieścić dodatkowe informacje dla urzędnika, który będzie realizował Twoją sprawę.
  8. Do pisma możesz dodać załączniki - wypełniony wcześniej dokument lub formularz (patrz punkt 3). Jeśli dokument podpisałeś elektronicznie podpisem zaufanym lub kwalifikowanym dodaj też jego podpis:
    • Dodaj załącznik - kliknij na pole lub ikonę spinacza i wskaż plik na Twoim komputerze.
    • Opis załącznika - bardzo krótki opis, co zawiera plik. Jeśli chcesz przesłać rozszerzony opis załączników, to umieść go w polu Treść pisma.
  9. Uzupełnij dane kontaktowe.
  10. Wybierz przycisk "DALEJ" - przejdziesz do podglądu Pisma ogólnego.
  11. Jeśli wszystko się zgadza wybierz niebieski przycisk "PRZEJDŹ DO PODPISU", w przeciwnym razie "Wróć do edycji danych".
    Uwaga! Wybranie "Wyślij bez podpisu" sprawi, że Twoje pismo nie zostanie podpisane.
  12. Na kolejnym ekranie wybierasz typ podpisu elektronicznego za pomocą niebieskiego przycisku "Podpisz podpisem zaufanym" (dla posiadaczy Profilu Zaufanego) lub linku "Podpisz podpisem kwalifikowanym" (dla posiadaczy płatnego podpisu na specjalnej karcie/innym nośniku).
  13. W przypadku wybrania podpisu zaufanego, na Twój telefon komórkowy (połączony z kontem Profilu Zaufanego) przyjdzie SMS z kodem autoryzacyjnym. Po wpisaniu kodu (8 cyfr) i wybraniu "POTWERDŹ" nastąpi automatyczna wysyłka Pisma ogólnego z załącznikiem. Pojawi się komunikat "Dziękujemy! Twoje pismo zostało wysłane".
  14. Wyloguj się z usługi.

Na swoją skrzynkę w portalu moj.gov.pl otrzymasz Urzędowe Poświadczenie Przedłożenia. Urząd Miasta i Gminy dodatkowo nie potwierdza odebrania pisma.

Rejestr zmian

Data wytworzenia dokumentu: 2022-08-16
Osoba odpowiedzialna za treść dokumentu: Dominik Kowal
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 16 sierpnia 2022 12:04
Dokument wprowadzony do BIP przez: Dominik Kowal
Ilość wyświetleń: 4938
13 października 2022 12:38 (Dominik Kowal) - Zmiana treści zakładki.
19 sierpnia 2022 09:08 (Dominik Kowal) - Zmiana treści zakładki.
19 sierpnia 2022 09:08 (Dominik Kowal) - Zmiana treści zakładki.