z dnia: 24.09.2007
w sprawie: procedury uchwalania budżetu gminy oraz rodzaju i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu
Na podstawie art. 53 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zmianami) Rada Miejska w Murowanej Goślinie uchwala co następuje:
§ 1
1. Kierownicy gminnych jednostek budżetowych, innych gminnych jednostek organizacyjnych, kierownicy referatów i pracownicy Urzędu Miasta i Gminy opracowują i przedkładają Burmistrzowi Miasta i Gminy, w terminie do dnia 10 października poprzedzającego rok budżetowy, plany rzeczowe zadań oraz projekty planów finansowych. Plany winny zawierać szczegółową kalkulację dochodów i wydatków powiązanych z planem rzeczowym zadań.
2. Radni Rady Miejskiej mogą przedstawić propozycje do projektu budżetu na rok następny w terminie do dnia 30 września. Powyższe propozycje składane są w Biurze Rady Miejskiej, po uzyskaniu pozytywnej opinii komisji właściwej ds. budżetu. przedstawione są Burmistrzowi Miasta i Gminy.
3. Tryb składania wniosków o dotacje przez podmioty nie zaliczane do sektora finansów publicznych określają odrębne przepisy.
§ 2
1. Wnioski o dotacje, o których mowa w §1 pkt. 3 mogą składać organizacje pozarządowe oraz inne podmioty wskazane w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. Nr 96, poz. 873 ze zmianami) na zlecane im do realizacji zadania publiczne na zasadach określonych w tejże ustawie.
2. Zadania publiczne, zlecane organizacjom pozarządowym oraz podmiotom, o których mowa w ust. 1, są zawarte w rocznym programie współpracy z tymi organizacjami, uchwalonym przez Radę Miejską.
3. Burmistrz Miasta i Gminy ogłasza otwarty konkurs ofert na zadania, o których mowa w ust. 2.
§ 3
Projekty planów finansowych, o których mowa w § 1, opracowane są w oparciu o:
1. prognozy stawek podatkowych,
2. założenia do budżetu wynikających z polityki finansowej gminy,
3. opłaty i ceny obowiązujące w roku poprzedzającym rok budżetowy, z uwzględnieniem zmian wchodzących w życie z dniem 1 stycznia roku budżetowego lub prognozy cen w roku budżetowym,
4. przewidywany stan zatrudnienia na koniec roku poprzedzającego rok budżetowy,
5. wynagrodzenia obowiązujące w roku poprzedzającym rok budżetowy, powiększone o przewidywany wskaźnik wzrostu wynagrodzeń na dany rok budżetowy.
§ 4
Skarbnik Miasta i Gminy zgodnie z obowiązującymi przepisami finansowymi, w oparciu o:
1. przedłożone materiały,
2. obliczone kwoty dochodów własnych gminy,
3. przekazane kwoty dotacji celowych na realizację zadań własnych oraz zleconych z zakresu administracji rządowej,
4. przekazane kwoty subwencji ogólnej z budżetu,
5. obliczone kwoty udziałów w podatku dochodowym od osób fizycznych i prawnych,
opracowuje zbiorcze zestawienie dochodów i wydatków i przedkłada Burmistrzowi Miasta i Gminy w terminie do dnia 30 października.
§ 5
1. Burmistrz Miasta i Gminy przygotowuje na podstawie materiałów opracowanych przez Skarbnika Miasta i Gminy projekt uchwały budżetowej i następnie przyjmuje zarządzeniem projekt budżetu gminy.
2. Projekt uchwały budżetowej wraz z objaśnieniami, informacją o stanie mienia komunalnego oraz prognozą łącznej kwoty długu na koniec roku budżetowego i lata następne Burmistrz Miasta i Gminy w terminie do dnia 15 listopada przedkłada Radzie Miejskiej oraz Regionalnej Izbie Obrachunkowej.
§ 6
Projekt uchwały powinien zawierać:
1. prognozowane dochody jednostki samorządu terytorialnego według ważniejszych źródeł, działów, rozdziałów i paragrafów klasyfikacji dochodów,
2. wydatki budżetu jednostki samorządu terytorialnego w podziale na działy, rozdziały i paragrafy klasyfikacji wydatków,
3. źródła pokrycia deficytu lub przeznaczenia nadwyżki budżetu,
4. wydatki związane z wieloletnimi programami inwestycyjnymi, z wyodrębnieniem wydatków na finansowanie poszczególnych programów,
5. wydatki na programy i projekty realizowane ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz ze źródeł zagranicznych nie podlegających zwrotowi w części związanej z realizacją zadań gminy,
6. plany przychodów i wydatków dochodów własnych jednostek budżetowych,
7. plan przychodów i wydatków funduszy celowych,
8. zakres i kwoty dotacji podmiotowych, celowych i inne dotacje przekazywane na podstawie odrębnych przepisów, związane z realizacją zadań jednostki samorządu terytorialnego,
9. dochody i wydatki związane z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej i innych zadań zleconych gminie ustawami,
10. dochody i wydatki związane z realizacją zadań wspólnych realizowanych w drodze umów lub porozumień między jednostkami samorządu terytorialnego, którym powierzono realizację tych zadań,
11. dochody z tytułu wydawania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych i wydatki na realizację zadań określonych w programie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych,
12. wydatki inwestycyjne,
13. limit zobowiązań z tytułu zaciąganych kredytów i pożyczek oraz emitowanych papierów wartościowych, na
a. pokrycie występującego w ciągu roku przejściowego deficytu budżetu jednostki samorządu terytorialnego;
b. finansowanie planowanego deficytu budżetu jednostki samorządu terytorialnego;
c. spłatę wcześniej zaciągniętych zobowiązań z tytułu emisji papierów wartościowych oraz zaciągniętych pożyczek i kredytów
14. upoważnienia dla burmistrza jednostki samorządu terytorialnego do zaciągania zobowiązań:
a. na finansowanie wydatków na wieloletnie programy inwestycyjne oraz programy i projekty realizowane ze środków Unii Europejskiej i ze źródeł zagranicznych nie podlegających zwrotowi;
b. z tytułu umów, których realizacja w roku następnym jest niezbędna dla zapewnienia ciągłości działania jednostki i termin zapłaty upływa w roku następnym,
15. zakres upoważnienia Burmistrza Miasta i Gminy do:
a. dokonywania zmian w budżecie polegających na przenoszeniu wydatków między paragrafami i rozdziałami tego samego działu,
b. przekazywanie jednostkom organizacyjnym uprawnień do dokonywania przeniesień planowanych wydatków między paragrafami w obrębie tego samego rozdziału,
c. zaciągania kredytów i pożyczek na pokrycie występującego w ciągu roku budżetowego deficytu budżetu,
16. wydatki jednostek pomocniczych gminy.
§ 7
1. Przewodniczący Rady Miejskiej niezwłocznie przesyła projekt budżetu wraz z materiałami informacyjnymi do zaopiniowania stałym komisjom Rady.
2. Komisje Rady odbywają posiedzenia, na których formułowane są na piśmie opinie o projekcie budżetu.
W przypadku zgłoszenia propozycji wprowadzenia do budżetu nowego wydatku lub zwiększenia wydatku przewidzianego w projekcie, komisja przesyła propozycję wraz z opinią do Burmistrza Miasta i Gminy wskazując źródła finansowania.
§ 8
Niezwłocznie po sporządzeniu na piśmie przez komisje opinii, są one przekazywane Burmistrzowi Miasta i Gminy.
Burmistrz Miasta i Gminy dokonuje analizy otrzymanych propozycji zmian. Przyjęte propozycje zmian przedstawia w formie autopoprawek na sesji budżetowej.
§ 9
Przy sporządzaniu projektu porządku sesji Rady Miejskiej, na której rozpatrywany będzie projekt uchwały budżetowej, powinny być uwzględnione następujące punkty:
1. odczytanie projektu uchwały budżetowej,
2. odczytanie opinii komisji stałych Rady Miejskiej,
3. odczytanie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej,
4. odczytanie stanowiska Burmistrza w sprawie opinii i wniosków komisji oraz Regionalnej Izby Obrachunkowej,
5. dyskusja nad wniesionymi poprawkami i przegłosowanie poprawek,
6. głosowanie nad projektem uchwały budżetowej.
§ 10
Do projektu uchwały budżetowej Burmistrz Miasta i Gminy dołącza:
1. objaśnienia,
2. informację o stanie mienia komunalnego,
3. prognozę łącznej kwoty długu na koniec roku budżetowego i lata następne.
§ 11
Informacja o stanie mienia komunalnego winna zawierać:
1. dane dotyczące przysługujących gminie praw własności,
2. dane dotyczące innych niż własność praw majątkowych, w tym o ograniczonych prawach rzeczowych, użytkowaniu wieczystym, wierzytelnościach, udziałach w spółkach oraz o posiadaniu,
3. dane o zmianach w stanie mienia komunalnego, w zakresie określonym w pkt. 1 i 2 od dnia złożenia poprzedniej informacji,
4. dane o dochodach uzyskanych z tytułu wykonywania praw własności i innych praw majątkowych oraz z wykonania posiadania,
5. inne dane i informacje o zdarzeniach mających wpływ na stan mienia komunalnego.
§ 12
Do zmian w budżecie, dokonywanych w trakcie roku budżetowego, stosuje się odpowiednio przepisy niniejszej uchwały.
§13
Traci moc Uchwała nr 197/XXVI/2000 Rady Miejskiej Miasta i Gminy Murowana Goślina z dnia 27 listopada 2000 roku w sprawie procedury uchwalania budżetu gminy oraz rodzaju i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu.
§14
Wykonanie uchwały powierza się odpowiednio Burmistrzowi Miasta i Gminy.
§15
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Uzasadnienie
do Uchwały Nr XI/97/2007
Rady Miejskiej w Murowanej Goślinie
z dnia 24 września 2007 roku
w sprawie: procedury uchwalania budżetu gminy oraz rodzaju i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu
Uchwalenie nowej procedury uchwalania budżetu gminy oraz rodzaju i szczegółowości materiałów informacyjnych, towarzyszących projektowi budżetu podyktowane jest zmianą i wymogami ustawy o finansach publicznych z dnia 30 czerwca 2005 roku.
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Urząd Miasta i Gminy Murowana Goślina